Dzień Opakowań
Data | 15.09.2024 |
Wydarzenie to zostało ustanowione przez Polską Izbę Opakowań w ten sposób chcąc zwrócić uwagę na znaczenie tej gałęzi przemysłu w rozwoju całej gospodarki.
Przemysł opakowań systematycznie zwiększa swój udział w gospodarce narodowej, zaś rynek opakowań odgrywa coraz większą rolę na rynku w ogóle, a towarów powszechnego użytku – w szczególności. Opakowania jak wiadomo towarzyszą nam codziennie, a ich tradycyjne funkcje opakowania polegające na ochronie produktu w czasie transportu, magazynowania i sprzedaży, zostały w ostatnich latach znacznie wzbogacone.
Oto bowiem wraz z rozwojem nowych technologii sprzedaży wzrosła funkcja informacyjna opakowania. Opakowanie stało się „milczącym sprzedawcą”. To zawarta na nim informacja dostarcza ogromu wiedzy o produkcie. Wzrosły też marketingowo-promocyjne funkcje opakowań. Kształt, kolor, zastosowane wzornictwo, rodzaj materiału z jakiego są one wykonane, przyciągają uwagę klienta. Z kolei bezpieczeństwo produktu, troska o zachowanie przez możliwie długi okres właściwości zapakowanego towaru wygenerowały nieznane jeszcze kilka lat temu nowe rodzaje opakowań. Chodzi o tzw. opakowania aktywne i inteligentne. Wreszcie stale rosnąca skala użytkowania opakowań i spowodowane tym problemy odpadów opakowaniowych zmusiły do poszukiwań nowych, przyjaznych dla środowiska, łatwo poddających się utylizacji i recyklingowi – materiałów. Stąd m.in. rozwój opakowań biodegradowalnych.
Warto też wiedzieć, że w użytkowaniu są już opakowania, które informują konsumenta, kiedy zapakowany produkt traci swoje właściwości – chodzi tu głównie o żywność, a także kiedy korzystający z leków powinien przyjąć wykupione lekarstwo. Nowy rodzaj opakowań „gotowych na półkę” powoduje tym samym znaczne zmiany w organizacji i technologii handlu.