Zapraszamy do naszego sklepu online
EN
+48 32 30 19 100
Wspólnie tworzymy rozwój

Czy kawa jest ulubionym napojem Polaków?

Polacy chętnie piją kawę poza domem – tak wynika z przeprowadzanego co roku badania Cafe Monitor. Gdzie najczęściej i jak często pijemy kawę? I za co ją kochamy?

Gdzie najczęściej pijemy kawę?

Na pierwszej pozycji niezmiennie od lat plasują się stacje paliw – to właśnie tam Polacy najczęściej kupują kawę. Jednak po raz pierwszy ten trend jest spadkowy – staje paliw straciły na popularności o 5%, zyskały za to lodziarnie oraz lodziarnio-kawiarnie, kawiarnie sieciowe i nie sieciowe. W trendzie zwyżkowym znalazły się również sklepy spożywcze – aż 30% badanych przyznało, że pija w nich kawę. W porównaniu z poprzednimi laty Polacy zdecydowanie chętniej korzystają też z miejsc z założenia przeznaczonych do konsumpcji kawy. Nowym zjawiskiem, które pojawiło się w czasie pandemii, jest korzystanie z możliwości zamówienia kawy z dowozem. Wiele kawiarni dołączyło ofertę swoich lokali do popularnych aplikacji służących zamawianiu jedzenia, co okazało się dobrym krokiem. Nie wiemy jeszcze czy ten trend utrzyma się również po odblokowaniu gospodarki po pandemii, ale fakt, że kawiarnie poszerzają swoje menu o przekąski słone lub lekkie lunche może mieć istotny wpływ na podtrzymanie tego trendu. Jednym z najczęściej wymienianych celów picia kawy jest przyjemność, jaką dają jej smak i aromat oraz potrzeba pobudzenia umysłu i organizmu do działania. Dla większości z nas picie kawy to codzienny rytuał, który pozwala dobrze rozpocząć dzień. Jeżeli nie uda nam się wypić kawy w domu, to decydujemy się na jej zakup „na mieście”. Na wybór lokalu mają wpływ przede wszystkim jego lokalizacja, jakość podawanego napoju oraz klimat miejsca. W przypadku kawy na wynos ważna jest również szybkość obsługi. Średnia kwota wydawana na kawę poza domem to 49,00 zł miesięcznie.

Kawiarnie stale poszerzają swoją ofertę o przekąski słone lub lekkie lunche.

Jaką kawę lubimy najbardziej?

Aż 79,7% badanych osób pije kawę codziennie i to w ilości od 2 do 3 filiżanek. Co interesujące, odsetek badanych, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez kawy, zwiększa się wraz z wiekiem badanych, osiągając 80-90% u osób powyżej 35 roku życia. Polacy preferują kawy mleczne, wśród nich najczęściej wybierane jest caffè latte, caffè latte macchiato i cappuccino. Aż 59% z nas wybiera do nich tradycyjne mleko krowie a 12% zamawia jego zamiennik bez laktozy lub napój roślinny. W kawie najbardziej cenimy smak, aromat, posmak po wypiciu i gatunek. Większość z nas uważa, że gatunek kawy, który podnosi jakość napoju to Arabica.  Czy można nas nazwać krajem kawoszy? Znajdujemy się w środku stawki, ustępujemy miejsca Skandynawom – Finom i Szwedom, którzy wypijają co najmniej 4 filiżanki kawy dziennie.

Czy kawa jest zdrowa dla organizmu?

W odpowiedzi na pytanie – co jest barierą w spożywaniu większej ilości kawy, niemal połowa z nas wyraża obawę, że mogłoby to być niezdrowe. Boimy się przede wszystkim kołatania serca, bezsenności, wzrostu ciśnienia, problemów żołądkowych i odwodnienia. Wszystkie z wymienionych przekonań wynikają jednak z mitów narosłych wokół kawy w naszym społeczeństwie – dlatego tak ważne jest wspieranie projektów informacyjno-badawczych jak np. Kawa i zdrowie, który rozwiewa wszelkie wątpliwości dotyczące picia czarnego napoju. Jak się okazuje, kawa jest jednym z najintensywniej badanych składników diety, a wiele z tych badań wskazuje, że spożywanie 3-5 filiżanek tego napoju dziennie wywołuje pożądane efekty fizjologiczne – poprawę czujności, zwiększenie jasności umysłu, zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2 i choroby układu krążenia[i]. Wbrew obiegowym mitom, naukowcy, którzy obserwują pozytywny wpływ diety na długość życia, odkryli, że dzięki spożywaniu kawy możemy zyskać dodatkowe lata – jak to możliwe? Zauważono powiązania między spożywaniem kawy a niższym ryzykiem śmiertelności na skutek chorób przewodu pokarmowego czy układu sercowo-naczyniowego, a także niektórych nowotworów. Z kolei analiza danych brytyjskiego BioBanku (bazy zawierającej informacje dotyczące stanu zdrowia ponad miliona osób, zgromadzonych w ciągu 10 lat) dostarczyła kolejnych dowodów na pozytywny wpływ kawy na serce – badacze pod kierownictwem australijskiego profesora Petera M. Kistlera, przyjrzeli się różnym poziomom spożycia kawy (od 1 do 6 filiżanek dziennie) w powiązaniu z rozmaitymi schorzeniami układu krążenia. Najbardziej korzystne okazało się picie 2-3 kaw dziennie, bo zmniejsza ryzyko śmierci z powodu chorób sercowo-naczyniowych (w porównaniu z brakiem kawy w diecie).

Polacy preferują kawy mleczne, wśród nich najczęściej wybierane jest caffè latte, caffè latte macchiato i cappuccino. Aż 59% z nas wybiera do nich tradycyjne mleko krowie a 12% zamawia jego zamiennik bez laktozy lub napój roślinny.

Za co kochamy kawę?

Kawa poprawia nastrój, przywołuje miłe wspomnienia, przez co sprawia przyjemność i odpręża. Ma jednocześnie wpływ na pobudzenie, zwiększenie czujności i koncentracji. Ulubioną porą na picie kawy jest poranek – aż 90% badanych swoją pierwszą małą czarną wypija przed południem. Nic dziwnego – kawa pobudza nas dzięki zawartości kofeiny, która jest substancją aktywną, łagodnie stymulującą ośrodkowy układ nerwowy. Z tego względu, dla zachowania zdrowego snu, ostatnią filiżankę kawy powinno wypić się nie później niż na 6 godzin przed planowaną godziną położenia się spać. Kawa pobudza nas do życia, dlatego na jej piciu najwięcej mogą skorzystać osoby pracujące umysłowo, kierowcy oraz studenci. Może mieć też dobroczynny wpływ na osoby, które często podróżują, mało śpią oraz na sportowców. Czarny napój wywołuje też falę pozytywnych emocji – poprawia nastrój, pomaga się skupić, jest dopełnieniem przyjemnej chwili i pozwala rozładować stres.

Kawa w domu

Wielu Polaków wciąż preferuje wypicie kilku filiżanek kawy w domu. Dzięki popularnym ostatnio alternatywnym sposobom parzenia kawy, możemy uzyskać doskonały, wysokiej jakości napój bez wychodzenia z domu. Dlatego w wielu lokalach, poza gotowym napojem, dostępna jest do sprzedaży również kawa ziarnista od polskich lub zagranicznych palarni. W ofercie warto mieć różne gatunki kawy – klienci poszukują zarówno Arabiki jak i Robusty, istotna jest jej wysoka jakość – konsumenci są coraz bardziej świadomi – czytają etykiety i wiedzą czego chcą. Wybierając kawę wyższej jakości, klienci otrzymują informację o jej pochodzeniu, wiedzą czy została ona pozyskana i przetworzona w sposób etyczny. Za wzrostem zainteresowania kawą specialty idą inwestycje w sprzęt do parzenia kawy – kawiarka, chemex, drip french press – to pojęcia znane coraz większej liczbie Polaków. Przy okazji są to akcesoria dużo tańsze niż automatyczny ekspres do kawy, a pozwalające uzyskać tak samo wysokie (lub nawet wyższe) walory smakowe i aromatyczne gotowego napoju. Co więcej, utrzymanie w czystości ekspresu automatycznego (zwłaszcza ekspresu do kawy ze spieniaczem automatycznym) stanowi problem, wymaga specjalistycznych środków i czasu, podczas gdy doprowadzenie do czystości kawiarki lub prostego spieniacza do mleka zajmuje kilka chwil, a my mamy gwarancję, że przygotowywany napój ma najwyższą jakość.


Rynek kawowy w Polsce stale się rozwija, i mimo że w tym momencie nie jesteśmy jeszcze znaczącym konsumentem kawy, to perspektywy są bardzo optymistyczne. Kawa regularnie gości na polskich stołach, kupuje ją ponad 95% wszystkich gospodarstw domowych. Kawosze raczej nie zrezygnują z wypijania swojego ulubionego napoju, a obserwując trendy, zainteresowanie tym napojem będzie stale rosnąć, o czym świadczy chociażby popyt na urządzenia – Polska jest trzecim pod względem wartości rynkiem ekspresów do kawy w Europie oraz drugim w przypadku urządzeń automatycznych.

[i] Program Kawa i zdrowie realizowany jest przez Fundację „Żywność, Aktywność Fizyczna i Zdrowie”  zainicjowany został pod patronatem Instytutu Żywności i Żywienia (obecnie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego).

Sprawdź:

© 2008-2022 - Polmarkus Sp. z o.o. realizacja PIDI

Chcę zapisać się na warsztaty

Zapis nie jest równoznaczny z udziałem w warsztatach, skontaktujemy się z Tobą celem ustalenia szczegółów i dogodnej dla Ciebie formy płatności.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Polmarkus Sp. z o.o. z siedzibą w 44-120 Pyskowice,, ul. Wyszyńskiego 62 NIP 9691285173

FreshMail.pl
 

Zapisz się na newsletter

Jako pierwszy dowiaduj się o naszych nowościach, promocjach i nadchodzących wydarzeniach.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Polmarkus Sp. z o.o. ul. Wyszyńskiego 62, 44-120 Pyskowice, tel. (+48) 32 301 91 00, e-mail: biuro@polmarkus.com.pl.

FreshMail.pl